Zrozumieć podbiegi

zrozumieć podbiegi

Zawsze jak opisuję różne typy treningów pada pytanie, a co z podbiegami? Interwały VO2max, bieg progowy, regeneracyjny, drugi zakres. A gdzie podbiegi? To czas zrozumieć w końcu te podbiegi. Postaram się wytłumaczyć, dlaczego nie umieszczam ich w tym zestawieniu. I jednocześnie wyłumaczyć, że biegać podbiegi to tak jakby powiedzieć „idę zrobić trening”. Ale jaki konkretnie to możemy tylko zgadywać.

Opisując rodzaje treningów mam na myśli konkretne intensywności treningowe, które w rezultacie dają nam określone korzyści fizjologiczne. W jakimś zakresie nasza forma rośnie. I tak w skrócie. Robiąc interwały VO2max pracujemy nad rozwojem maksymalnej wydolności tlenowej. Biegając drugi zakres stajemy się bardziej ekonomiczni. Przy biegu progowym przesuwamy swoje możliwości i prędkość pracy na progu oraz uczymy się szybciej usuwać z organizmy efekty uboczne przemian metabolicznych (kwas mlekowy). A co z podbiegami? Co uzyskujemy robiąc podbiegi?

Powiązany wpis: Cztery rodzaje treningów biegowych w przygotowaniach od 5 km do maratonu

No właśnie, to zależy od tego jak długie te podbiegi będę i w jakim tempie. Robiąc podbiegi 10×200 metrów świetnie imitujemy trening powtórzeniowy. Biegając odcinki powyżej 2 minut wchodzimy już w mocny trening interwałowy, jeżeli oczywiście biegamy na odpowiedniej intensywności. Możemy również znaleźć długi podbieg, kilka kilometrów i wykonywać na nim trening progowy. A długie wybiegania robić w pofałdowanym terenie. Zakładając, że to będzie BNP macie zrobione długie wybieganie oraz podbiegi na tempie drugiego zakresu i tempie progowym. Wszystko w jednym, dlatego to znakomity trening!

Powiązany wpis: Podbiegi – kompendium wiedzy

Chcę Wam pokazać, że podbieg może być każdym z tych typów treningu. Że zwyczajnie czasem warto zastąpić bieganie po płaskim podbiegami. Zawsze mamy plus w postaci treningu siły i dynamiki. Ale z drugiej strony nie rozwiniemy takich prędkości jak na płaskim. Druga sprawa to odpoczynek. Robiąc interwały musimy przeważnie zejść na sam dół. To zdecydowanie zajmuje za dużo czasu. Natomiast świetnie można zrobić taki trening na bieżni mechanicznej.

Powiazany wpis: Podbiegi plus bieg progowy

Reasumując, pisząc o rodzajach treningów, każdy z nich możecie zrobić w formie podbiegów. Ważna jest odpowiednia intensywność, długość i przerwa w zależności od rodzaju treningu. Tak samo jak na koniec rozbiegania zamiast 6×100 metrów po płaskim, możecie zrobić 6 podbiegów po 100 metrów. Wykorzystujcie podbiegi, pracę na nachylonym terenie, pofałdowanym. Ale musicie pamiętać, że podbieg podbiegowi nie równy. I tak samo jak na płaskim, tak samo na górce definiuje go intensywność, czas wysiłku, ilość powtórzeń i przerwy. Dopiero wtedy można powiedzieć, jaki trening robiliście. To, że były to podbiegi, trenerowi nic nie mówi.

More from Bartosz Olszewski

Czego słucha WarszawkiBiegacz przed zawodami?

Jak zbliżają się zawody, to motywacji często szukam w muzyce. Czy jest...
Read More