Polar V800 i kontrola regeneracji

V800 regeneracja
Wykres zmęczenia organizmu przed Wings For Life 2016

Zawsze pesymistycznie podchodziłem do wszelkiego rodzaju elektronicznych mierników zmęczenia. Uważałem, że organizm najlepiej nam mówi jak bardzo jesteśmy zmęczeni i na co możemy sobie pozwolić. Technologia to jedynie dodatek. Ale dodatek, który szczególnie początkującym biegaczom może wskazać drogę. Dlatego po kilku miesiącach biegania z Polar V800 postanowiłem przyjrzeć się kontroli regeneracji, którą ten zegarek oferuje. I nałożyć to na mój trening do Wings For Life.

Kwiecień był głównym miesiącem mocnego treningu. Założenie było takie, żeby na początku kwietnia zrobić bardzo ciężki trening. Później im bliżej startu, tym treningi lżejsze, ale co jakiś czas zmęczenie podbijane mocnym akcentem. Jednak chciałem, żeby ogólne zmęczenie organizmu cały czas lekko malało i żebym 8 maja był już w 100% wypoczęty. Forma rosła z każdym treningiem, biegałem z każdym treningiem szybciej i im bliżej startu, tym czułem się bardziej wypoczęty i gotowy na zawody. Przy tym w ogóle nie zwracałem uwagi na to co podpowiada mi zegarek. Wstawałem z łóżka i decydowałem co dziś biegać.

Miesiąc po zawodach dotarłem do wykresu zmęczenia organizmy pokazywanego przez Polar. Mam tam ustawione wszystkie parametry na „maksymalną aktywność”, więc żeby zegarek pokazał, że jestem zmęczony, to rzeczywiście muszę się trochę zmęczyć. Wykres mojego zmęczenia to obrazem z nagłówka wpisu.

Jak widać, wykres bardzo ładnie oddawał stan zmęczenie mojego organizmu. Wykres pokazuje dokładnie ogólny spadek zmęczenie podbijany mocnymi treningami, jaki sobie zaplanowałem i jaki wykonywałem przez te 30 dni. Po każdym kolejnym mocnym treningu ogólne zmęczenie jest mniejsze, niż było po ostatnim akcencie. Cały czas podbijam formę, przy tym cały czas odpoczywając i regenerując się na zawody.

Dalej będę bazował na tym, co podpowiada mi organizm, ponieważ jak widać u mnie się to sprawdza. Jednak, jeżeli jesteście początkującymi biegaczami i nie potraficie dobrze określić, jak ciężki trening zrobiliście i jaki miał wpływ na Wasz organizm, możecie posiłkować się tą funkcją Polar. W moim przypadku bardzo trafnie odzwierciedliła zmęczenie organizmu.

Tylko pamiętajcie. Najlepiej jak zegarek nosicie ze sobą cały czas i w nim śpicie. To ważne, bo stan Waszego zmęczenie zależy nie tylko od treningu, ale od tego ile chodziliście czy ile godzin spaliście. Do tego jeżeli zegarek pokazuje Wam mocne zmęczenie a Wy czujecie się super i taka sytuacje się powtarza, to może warto w ustawieniach określić się jako „bardziej zaawansowanego biegacza”.

Podsumowując, zawsze będę uważał, że w bieganiu najważniejsze jest kierowanie się własnym samopoczuciem. Jednak nowe technologie, między innymi ta oferowana przez Polar V800, to już nie tylko zwykłe zabawki, ale całkiem użyteczna pomoc treningowa, która dobrze odzwierciedla wpływ treningu i trybu życia na stopień naszego zmęczenia. Warto tam czasem spojrzeć i dwa razy się zastanowić, czy dziś zrobimy interwały, 10 km rozbiegania czy może zwyczajnie poleżymy w łóżku 

  • MArcin

    Bartku dzięki za tego typu wpis tym bardziej że od dwóch tygodnie jestem posiadaczem tegoż pulsometru. Powiedz mi tylko czy o ile powinniśmy nosić ten zegarek cały czas to czy to samo tyczy się opaski z monitorem pracy serca.
    Rozumiem że skoro powinniśmy nosić zegarek cały czas aby monitorował nasza aktywność, czyli ma on GPS włączony przez cały czas? Bo niby na podstawie czego „wie” jaką aktywność wykonujemy.
    Porównuję go do mojego poprzedniego modelu POLAR RC3 GPS, gdzie GPS trzeba było włączyć w momencie rozpoczęcia treningu.

    • Tomek

      V800 wie co robisz ponieważ ma akcelerometr 3d który rejestruje na podstawie ruchu ręki wszystko co robisz, chodzisz i tu ilość kroków, siedzisz, leżysz, śpisz, masz to wszystko pokazane później kolorami na wykresie. Ja ze względu na pracę zakładam go tylko na treningi i inne wolne dni i różnica w regeneracjiy jest widoczna. Pulsometr tylko na treningi, bo bez niego też potrafi zaniżyć wskazania wysiłku a co za tym idzie regeneracji, poza tym nie ma lepszych i dokładniejszych wskazań pulsu niż Polar.

    • Marcin

      Dzięki Tomku za odpowiedź.
      W takim razie czy mógłbyś, albo ktokolwiek, kiedy (rano, wieczorem, przed treningiem, po treningu) i jak często (codziennie, raz w tygodniu, miesiącu) powinniśmy wykonywać testy wydolnościowy, ortostatyczny i skoczności.

    • Tomek

      Robione po treningu mogą być błędne, coś jak z badaniami krwi więc lepiej przed. W instrukcji jest coś o tym napisane. Ja robię około dwa razy w miesiącu. Testy dość dobrze pokazują nasz stan fizyczny, wyspanie, chorobę czy zregenerowanie się do zawodów.

  • Luke Zdunek

    Jedno szybkie pytanie: m400 tez ma taką funkcję?

    • Bielik

      Ma

  • Emil Ja

    siema!! a nadaje się ten v800 do takiego treningu rowerowego i biegowego? z większym naciskiem na rower? dzięki pozdrawiam

    • Tomek

      Nadaje się, kup mocowanie na kierownicę, wygodniej się patrzy. Możesz nawet ustawić tryb multisport i zrobić rower z bieganiem jako jeden trening.

  • Kris

    Polar m400 ma to samo. Identyczne wykresy

  • Arkadiusz

    Witam, czy M400 też można zaufać w tej kwestii?

    • WarszawskiBiegacz

      W tej kwestii ufam tylko sobie ;) Zegarek zawsze jest tylko drogowskazem.