Kompresja sprzyja głównie regeneracji

bieganie zimą

Ukazują się kolejne badania na temat kompresji. Temat do tej pory mało zbadany, jest w tej chwili bardziej przejrzysty. Co ciekawe najnowsze badania niejako potwierdzają moje odczucia i to o czym już pisałem wcześniej. O ile moim zdaniem kompresja ma niewielki wpływ na nas podczas wysiłku, to po jago zakończeniu potrafi przyspieszyć proces regeneracji.

Odniosę się tutaj do dwóch badań. Pierwsze zostały opublikowane w International Journal of Sports Physiology and Performance. Potwierdzają one, że kompresja sportowa ma najlepsza działanie regeneracyjne kiedy jest noszona po wysiłku. W swojej publikacji naukowcy z Uniwersytetu z Wuppertal w Niemczech określili wpływ kompresji na regenerację jako „mały do średniego”. Potwierdzili zmniejszenie poczucia dyskomfortu i bólu mięśni. Co ciekawe badania pokazały, że noszą bieliznę kompresyjną po biegu, szybciej jesteśmy w stanie osiągnąć maksymalną możliwą wysokość pionową skoku. Może przyda się to koszykarzom :)

Jeżeli chodzi o wpływ kompresji podczas wysiłku, to badania były dużo mniej sprzyjające. Co prawda zanotowano u niektórych badanych mały wpływ, jednak nie ma tu mowy o naprawdę zauważalnej zmianie w wynikach. Niektórym badanym udawało się dłużej kontynuować wysiłek. Nie stwierdzono za to żadnych ujemnych właściwości. Więc jak to się mówi. Na pewno nie zaszkodzi a jest szansa, że pomoże.

bartek_lozanna

Drugie badania zostały przeprowadzone przez Brytyjczyków i obublikowane w  British Journal of Sports MedicineRównież wykazały one pozytywny wpływ kompresji na regenerację. Badania skupiły się na regenerację po tzw. DOMS. W Polsce mylone z zakwasami, są to mikrouszkodzenia struktur mięśniowych, które potrafią dokuczać długo po wysiłku. Bolały was kiedyś np. uda jeszcze kila dni po treningu siłowym? To właśnie jest DOMS czyli  delayed onset muscle soreness.

U biegaczy DOMS najczęściej występują po zbiegach. Potrafią też dokuczać po bardzo długich biegach lub bardzo intensywnych. Badania wykazały, że dwie-trzecie badanych odczuło zauważalną poprawę dzięki kompresji. Badacze również potwierdzili, że kompresja noszona po wysiłku zmniejsza trochę osłabienie mięśni. Reasumując, szybciej jesteśmy w stanie zrobić kolejny mocny trening.

biegnie_trail

W mojej opinii te badania jasno nie potwierdzają w jakim stopniu kompresja jest w stanie nam pomóc. Nie mniej jednak również jestem zdania, że zdecydowanie lepiej sprawdza się jako element regeneracji niż coś co pozwoli zwiększyć nasze możliwości wydolnościowe. Będę dalej śledził nowości na ten temat i na bieżąco was informował.

Źródło: RunnersWorld.com

More from Bartosz Olszewski

Findfocus – czyli jak motywuję się przed ważnymi zawodami

Większość z nas ma jakieś swoje rytuały przedstartowe. Potrafią nas motywować, pomagają...
Read More